7 arkiruokaideaa ja reseptiä koko perheelle

7 helppoa ja nopeaa arkiruokaideaa koko perheelle

Tasapainoisuus on tärkeää monella elämänalalla, eikä ruokavalio muodosta tässä poikkeusta. Ruoanlaitossa tasapainon saavuttaminen maun, valmistamisen helppouden ja riittävien ravintoarvojen kanssa ei ole aivan helppo tehtävä, etenkin kun puhutaan tavallisesta, päivittäin perheelle tarjottavasta arkiruoasta. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että lasten syömätottumukset kehittyvät jo hyvin nuorella iällä, joten on tärkeää opettaa heidät syömään oikeanlaisia ruokia jo heti alusta lähtien. Aterioiden suunnittelu, valmistus ja monipuoliset raaka-aineet ovat koko perheelle tarjottavan ruoan valmistamisessa ydinasioita. Olemme keränneet tähän artikkeliin helposti ja nopeasti valmistettavia, mutta samalla terveellisiä ja maukkaita arkiruokaideoita, joita voi turvallisesti tarjota koko perheelle, nuorista varttuneisiin. Kokeile – huomaat eron!

Ideoita arkiruoan valmistamiseen

Kattavasta reseptivalikoimastamme löydät monipuolisesti kala- ja kasvisruokaideoita vaikka koko viikon ruokalistan suunnitteluun. Sopisiko perheesi ruokapöytään esimerkiksi ruispaneroitu alaskanseiti tai paistetut, kullanrapeat kalafileet vaiko kenties tulisen maukas thai-kasvikeitto tai paahdetut avokadot couscousin kera?  Findusin tuotevalikoimasta löytyvillä kalaruoilla sekä kasvis- ja vihannesvaihtoehdoilla on helppo varioida kodin ruokalistaa ilman, että ruoanlaitosta tulisi liian hankalaa tai aikaa vievää – tai ruoasta epäterveellistä. Esimerkiksi suurin osa helposti valmistettavista paneroiduista kaloistamme on merkitty Sydänmerkillä, joka kertoo siitä, että tuote on rasvan ja suolan suhteen parempi valinta tuoteryhmässään. Pakastevihannesvalikoimastamme taas löytyvät niin suomalaisittain tutut kasvikset kuin myös eksoottiset makuelämykset, joten valinnanvaraa on sekä ruokalajien, että makumieltymysten mukaan. Monesti esimerkiksi perheen pienemmät saattavat aluksi vierastaa eri tavoin valmistettuja kasviksia, mutta vaihtamalla ja kokeilemalla vihanneslajeja on mahdollistaa löytää myös pienessä suussa hyvältä maistuvia vaihtoehtoja.

Paistetut täysjyväkalafileet ja uunijuurekset

Ravintoarvoiltaan ja maultaan monipuoliset uunijuurekset ovat kaikenikäisten suosikki! Palsternakkaa, porkkanaa, juuriselleriä, lanttua ja sipulia sisältävä resepti takaa, ettei lautaselta puutu väriä ja näyttävyyttä. Paneroidut Täysjyvä Kalafileet on valmistettu vastuullisesti pyydetystä alaskanseitifileestä, joka on leivitetty täysjyväjauhoseoksella rapeaksi. Kalafileet ja uunijuurekset valmistuvat kätevästi uunissa noin 45 minuutissa.

Paahdettua avokadoa ja couscousia

Nopeasti, 20 minuutissa valmistuva avokado-couscous -yhdistelmä sopii parhaiten pienempään nälkään tai kevyeksi lounaaksi – tai illanistujaisten näyttäväksi ruokalajiksi. Avokado on ravintoarvoiltaan oikeaa superruokaa, sillä se sisältää mm. suuren määrän monityydyttymättömiä rasvahappoja. Couscous taas sopii lisukkeeksi hyvin monenlaisten kasvisruokien kanssa, lopputuloksen ollessa maukas mutta kevyt. Annoksen viimeistelee pikantti valkosipulimajoneesi.

Basilikaleivällä kuorrutettu alaskanseiti ja vihannes-puttanescapasta

Kiire on valitettavan tuttu ja yleinen vierailija perhetalouksien arjessa. Mitä tehdä, kun maistuvaa ja ravintopitoista ruokaa pitäisi valmistaa vartissa? Usko tai älä, mutta neljälle hengelle sopiva, basilikaleivällä kuorrutettu alaskanseiti ja vihannes-puttanescapasta valmistuu noin 15 minuutissa! Proteiinia ja hiilihydraatteja sisältävänä ateriana se sopiikin vaikkapa ruoaksi ennen liikuntaharrastuksiin lähtöä.

Thai-kasviskeitto

Ulkoiluhetki mukavassa pikkupakkasessa takana, ja nyt pitäisi saada nopeasti jotain lämmintä syötävää nopeasti? Kokeile 20 minuutissa valmistuvaa, mausteista thai-kasvikeittoa! Reseptissä Findus Wok Thai -kasvissekoitus saa makua mm. hienonnetusta punaisesta chilistä, currytahnasta, limenlehdistä sekä inkivääristä, sitruunaruohoa unohtamatta.

Rapeaksi paneroidut kalafileet ja parsa-hernerisotto

Kevään tullessa ja parsakauden käynnistyessä ei kannata jättää kauppojen viherosastoilta löytyviä, ihanan tuoreita parsoja hyödyntämättä! Parsa-hernerisotto sopii hienosti yhteen rapeaksi paneroitujen kalafileiden kanssa, muodostaen aterian, joka täyttää vatsat takuulla. 

Kasvispyörykät pastan, tomaattikastikkeen ja parsakaalin kera

Pyörykät ja pasta jos mitkä ovat kaikille maistuvaa, perinteistä arkiruokaa. Tässä reseptissä tuttua ja turvallista ruokalajia kevennetään käyttämällä kasvispyöryköitä ja tarjoamalla lisukkeena nopeasti kiehautettuja parsakaaleja. Findus kasvispyörykät ovat proteiinipitoisia, vähärasvaisia ja soveltuvat myös vegaaniruokavaliota noudattavalle.

Rapea kalaburger

Mitäpä sitä kiertelemään – burgerit ovat niin isojen kuin pientenkin herkkusuiden mieliruokaa. Kalaburger rakennetaan paneroitujen, kullanrapeiden kalafileiden ympärille ja makua tuo savujuusto sekä majoneesipohjainen ryytisinappi-remouladekastike. Mikäli ruokailijoiden nälkä on astetta suurempi, burgerin lisukkeeksi voi tarjota esimerkiksi aavistuksen makeita, suutuntumaltaan rapeita porkkana- ja palsternakkatikkuja.