Kesäksi kuntoon

 

 

Kevätprojekti: Treenit, mindset ja ruokailut kuntoon

 

Joka kevät alkaa puheet siitä ikuisesta ”kesäksi kuntoon”-projektista. Monesta kesäksi kuntoon pääseminen saattaa tuntua pelkältä haaveelta. Täällä Pohjolassa suurin osa vuodesta kuljetaan toppatakkien ja villahousujen sisällä ja kroppaa sekä rusketusta päästään esittelemään vasta kesällä. Tästä johtuen kesäkuntoon pääsemisestä on tullut jokakeväinen missio. Yhdelle jos toisellekin tästä on tullut jokakeväinen ongelma ja päänvaiva, sillä haluttuun tavoitteeseen ei tahdota päästä.

 

Tavoitteeseen pääsemiseen vaikuttaa moni asia. Merkittävimpinä voidaan mainita oma motivaatio, suunnitelmallisuus, liikunta, henkinen hyvinvointi ja oikeanlainen ruokavalio. Nämä kaikki osa-alueet yhdessä muodostavat toimivan ja eteenpäin vievän kokonaisuuden. Osa-alueet tukevat toisiaan ja jokainen niistä on tavoitteeseen pääsemisen kannalta oleellinen.

 

Kaikki alkaa kuitenkin motivaatiosta. Motivaation on tärkeää tulla omasta itsestään. Siitä omasta halusta saavuttaa jotakin. Ulkoiset motivaattorit eivät kanna hedelmää kovinkaan pitkään. Motivaatio auttaa meitä ylittämään esteitä sekä saavuttamaan haluamamme. Motivaation avulla pystyy selättämään esimerkiksi laiskuuden tunteen ja hetkelliset mieliteot.

 

Motivaation taustalla on tahtotila. Jokaisella meillä on erilaisia syitä, joiden avulla saavutamme projektiin tarvittavan tahtotilan. Syitä voi olla esimerkiksi tyytymättömyys omaan kehoon tai halu muuttaa elämäntapoja terveellisempään suuntaan. Oli syy mikä tahansa, tahdon tulee olla tarpeeksi voimakas, jotta motivaatio kasvaa tavoitteelliseksi voimaksi.

 

Kun motivaatio on kerätty, täytyy se muuttaa konkreettisiksi teoiksi. Kesäksi kuntoon -projektissa avainasemassa ovat liikunta ja terveellinen ruokavalio. Talvisin kylmyys ja pimeys saattavat aiheuttaa sisällä olon vuoksi väsymystä. Koska emme ulkoile tarpeeksi ja saa raikasta ilmaa, olemme väsyneempiä ja saatamme nukkua huonommin. Väsyneenä herkutteluun sortuu myös helpommin. 

 

Keväällä päivät pitenevät talven jäljiltä, ilmat lämpenevät ja valon määrä lisääntyy. Myös halu lähteä ulos lisääntyy. Lämpimillä ilmoilla ulkoilusta tulee mielekkäämpää ja sisällä olo vähenee. Kevään valo ja lämpö aiheuttavat meissä eräänlaisen ketjureaktion, joka vaikuttaa positiivisesti jaksamiseen ja sitä kautta vireystasoon. Kun vireystaso saadaan paremmaksi parantaa se unenlaatuamme ja saa meidät jaksamaan arjessa paremmin. Tavoitteellisesta liikunnasta tulee mukavampaa ja itsestään saa paremmin irti, kun jaksaminen on kohdillaan.

 

Entäpä miten ruokavalion saisi tukemaan kevään kuntoprojektia? Kun aloittaa jonkin tavoitteellisen liikuntaharrastuksen, ruokavalio tulisi suunnitella tukemaan omia tavoitteita. Painon pudottajille ja tiukan ruokavalion noudattajille on tärkeää ja samanaikaisesti haastavaa pysyä päivittäin siinä omassa kaloritavoitteessa. Kaloritavoitteen lisäksi pitäisi syödä monipuolisesti, ruoan pitäisi olla maukasta ja siitä tulisi saada kaikki tarvitsemamme vitamiinit ja hivenaineet. Lisäksi, jotta ei tekisi mieli herkutella, aterian tulisi olla täyttävää eikä aterian jälkeen tulisi jäädä nälkä. Tässä aterioiden suunnittelu etukäteen voi auttaa, mutta siinä voi olla vaarana, että suunnitelluista aterioista tulee hyvin samankaltaisia. Samankaltaisuus saa meidät kyllästymään. Joskus ei vain yksinkertaisesti ole aikaa, jolloin suunnittelu, punnitseminen ja kalorien tarkkailu voi helposti jäädä. Tällöin ruokailu voi siirtyä ulkona syömiseksi tai syöminen voi muodostua epäterveellisemmistä välipaloista. Näissä on se ongelma, että kalorimääriä voi olla vaikeampi laskea, eikä välttämättä tarkkaan tiedä mitä ateriat sisältävät.

 

Viime vuosina annoskoot ovat kasvaneet huimasti, joka on aiheuttanut sen, että olemme tulleet niille sokeiksi. Ravintoloiden annoskoot eivät siis välttämättä aina vastaa sitä määrää, mitä oikeasti tarvitsisimme ja joka riittäisi taltuttamaan nälän. Tärkeää ravinnon tarkkailussa on myös keskittyä syömään mahdollisimman luonnollisia ja ei-teollisia ruokia. Luonnolliset ruoka-aineet ovat puhtaita, sisältävät vähemmän kemikaaleja. Luonnollisista raaka-aineista koostuvissa aterioissa tiedät mitä syöt.

 

Moni ei tule ajatelleeksi, että pakastevihannekset ja -kalat ovat erittäin hyviä vaihtoehtoja painonpudottajille ja kuluttajille, jotka haluavat syödä terveellisesti. Teollinen pakastaminen on tehokkaampaa kuin kotona pakastaminen, jolloin se toimii itsessään säilöntäaineena. Tämä mahdollistaa sen, että pakastevihanneksissa ja -kaloissa ei tarvitse erikseen käyttää säilöntäaineita. Näin puolivalmisteet ovat turvallisia ja puhtaita, jolloin tiedämme täysin mitä syömme.

 

Usein saatamme ajautua tahattomastikin siihen samanlaiseen ruokarutiiniin, koska miellämme, että tämä yksi ja ainoa ruoka tukee esimerkiksi lihasten kasvua tai painonpudotusta. Kuitenkin pakastevalikoimasta löytyy paljonkin erilaisia wok-vihanneksia, vihreitä vihanneksia, kasvis- ja juuressekoituksia ja hyviä sekä kevyitä proteiineja sisältäviä kalatuotteita. Näillä ruokavalioon saa paljonkin vaihtelua.

 

Se, kuinka paljon kasviksia ja kalaa oman aterian tulisi sisältää, riippuu omista tavoitteista sekä hiilihydraattien ja proteiinin tarpeesta. Yleinen nyrkkisääntö on kuitenkin se, että kasvisten ja vihannesten tulisi peittää noin puolet lautasesta. Lihan korvaaminen kasviksilla ja vihanneksilla auttaa varsinkin painonpudotuksessa, sillä ne sisältävät itsessään vitamiineja ja auttavat kroppaa toimimaan paremmin kuin rasvaisemmat liharuoat. Pakastevihanneksissa on paljon vaihtoehtoja ja pakastuksen ansiosta ne sisältävät vähintäänkin saman määrän vitamiineja, kuin tuoreena. Usein vielä enemmän, koska pakastaminen (säilöntäprosessi) alkaa aikaisemmassa vaiheessa, kun taas esimerkiksi tuoreiden vihannesten kuljettamisessa vitamiinipitoisuudet saattaa laskea.

 

Suomessa on jo pitkään ollut ongelmana, että kalaa syödään liian vähän verrattuna viikoittaisiin syöntisuosituksiin. Kalan kanssa voi olla ongelmana, että sitä ei osata valmistaa ja tuoretta kalaa pidetään kalliina raaka-aineena. Pakastekalat ovat edullisia ja sisältävät hyviä rasvoja. Kalaa saadakseen ei siis tarvitse välttämättä metsästää kalatiskejä, vaan hyviä kalatuotteita saa pakastealtaistakin.

 

Jos tavoitteenasi on painon pudottaminen tai ruokavalion muuttaminen terveellisempään suuntaan, kannattaa kauppareissulla muistaa myös pakastetuotteet. Pakastetuotteissa kalorimäärien laskeminen ja punnitseminen on helppoa ja ne sisältävät runsaasti vitamiineja. Lisäksi tuotteemme eivät sisällä säilöntäaineita.

 

Mukavia kevättreenejä ja hyviä ruokailuhetkiä!