Maitotuotteet ja maidoton ruokavalio

Maitotuotteet ja maidoton ruokavalio

Maito ja maitotuotteet ovat olleet osa ihmisten ruokavaliota vuosisatojen ajan.

Niistä saa tärkeitä ravintoaineita hyvinvoinnin ylläpitämiseen ja ne ovat osa tervettä tasapainoista ruokavaliota. Moni on kuitenkin valinnut maidottoman ruokavalion.

Maitotuotteet

Maitotuotteisiin lasketaan maito jota saadaan esimerkiksi lehmästä, vuohesta ja puhvelista, sekä siitä kehitetyt tuotteet kuten juustot, jogurtit, kerma ja voi. Näillä tuotteilla on eri ravintoarvot mutta maito, juusto ja jogurtti ovat yleisesti hyviä proteiinin, kalsiumin, B12 vitamiinin ja jodin lähteitä jotka ovat tärkeitä hyvinvoinnin kannalta.

Maidoton ruokavalio on tärkeä heille jotka ovat joko allergisia tai yliherkkiä maidolle ja maitotuotteille. Monet ovat myös luopuneet maidosta ympäristö- ja eettisistä syistä.  

Mikä on maidoton ruokavalio?

Maidottomassa ruokavaliossa vältetään maitoa ja kaikkia sen johdannaisia kuten juustoa, jogurttia, kermaa, jäätelöä ja voita. Siinä vältetään myös ruokia jotka on valmistettu maidosta kuten maitojauhetta, kaseiinia ja heraproteiinia.

Miksi noudattaa maidotonta ruokavaliota?

Maidottoman ruokavalion noudattamiselle on monta eri syytä. Listaamme alla niistä yleisimpiä.

1. Ympäristösyyt ja eläinten hyvinvointi

Monet valitsevat maidottomia tuotteita ympäristösyistä tai eläinsuojelullisista syistä. Monet noudattavat lisäksi vegetaristista tai vegaanista ruokavaliota joten heidän on tärkeää saada kaikki tarvittavat ravintoaineet ruokavaliostaan puutostilojen välttämiseksi. 

2. Allergiat

Maitoallergikkojen on varottava maitotuotteiden tai maitoa sisältävien tuotteiden nauttimista ja noudatettava maidotonta ruokavaliota. Maitoallergiassa keho reagoi negatiivisesti maitoproteiiniin ja seuraus voi olla kutiavaa ihottumaa, turvotusta, oksennusta ja harvinaisissa tapauksissa mahdollisesti hengenvaarallisia hengitysvaikeuksia.

3. Yliherkkyydet

Laktoosi-intolerantti on henkilö, jonka ruuansulatusjärjestelmä ei siedä maitosokeria eli laktoosia. Laktoosi-intoleranssi voi aiheuttaa turvotusta, vatsakipuja ja epämukavuutta, oksentamista ja ripulia. Yliherkkyysreaktiot voivat olla vakavia, mutta ne eivät ole hengenvaarallisia ja yliherkkyystasot vaihtelevat ihmisestä toiseen. Monet laktoosi-intolerantit ihmiset voivat nauttia laktoosittomia tuotteita ongelmitta.

Mikäli epäilet maitoallergiaa tai yliherkkyyttä, ota asia puheeksi terveydenhoitoalan ammattilaisen kanssa.

Mitä ovat maitotuotteista saatavat ravintoaineet?

Maitotuotteet kuten maito, juusto ja jogurtti sisältävät proteiinia, kalsiumia, B12 vitamiinia ja jodia, jotka ovat terveydelle olennaisia aineita. 

Maitotuotteiden välttäminen tai poistaminen saattaa johtaa tiettyjen ravintoaineiden, etenkin kalsiumin ja jodin, puutostilaan. Vegaanisen tai vegetaarisen ruokavalion noudattaminen voi johtaa B12 vitamiinin puutostilaan. 

Millä ruuilla voin korvata maitotuotteiden ravintoaineet?

1. Kalsium
Kasvipohjaiset juomat ja jogurtit kuten soija- ja kauramaito, jotka on vahvistettu kalsiumilla. Myös mantelit, kuivatut aprikoosit, tahini ja tofu. Maidon korviketta valittaessa on aina suositeltavaa valita tuotteita joihin on lisätty kalsiumia. Kalasäilykkeet jotka sisältävät pehmeitä syötäviä ruotoja, kuten sardiinit, lohi, silli ja silakka, ovat myös hyviä kalsiumin lähteitä.

2. Proteiini
Ruokavaliostasi riippuen voit saada tarpeeksi proteiinia munista, kalasta ja lihasta sekä kasvikunnan tuotteista kuten pavuista, herneistä, pähkinöistä, tofusta ja lihan korvikkeista joita löydät esimerkiksi Findusin Green Cuisine -tuotteista.

3. Jodi
Merilevä, merenelävät ja valkoinen kalanliha ovat erinomaisia jodin lähteitä. Joihinkin kasvipohjaisiin juomiin ja jogurtteihin on lisätty jodia. Tämä ei ole kovin yleistä, joten suosittelemme tarkistamaan pakkausmerkinnät.

4. B12 vitamiini
Tähän pätee sama sääntö kuin proteiinin kanssa. Mikäli syöt munia, kalaa ja lihaa, saat B12 vitamiinia näistä ruuista. Mikäli noudatat vegetaristista tai vegaanista ruokavaliota sinun tulee löytää ruokia joihin on lisätty B12 vitamiinia tai syödä ravintolisiä. Ravintolisien syömisestä kannattaa aina keskustella ensin terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.

Näiden ravintoaineiden tasot eivät ole samat maitotuotteissa ja maidottomissa tuotteissa. Keskustele mahdollisista ruokavalion muutoksista ensin terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.

Tulisiko minun noudattaa maidotonta ruokavaliota mikäli minulla ei ole maitoallergiaa tai yliherkkyyttä?

Mikäli sinulla ei ole todettua maitoallergiaa tai yliherkkyyttä ja terveydenhuollon ammattilainen ei ole neuvonut sinua poistamaan maitotuotteita ruokavaliostasi, sinulla ei ole ravitsemussuositusten mukaan syytä olla nauttimatta maitotuotteita. Niistä saa paljon tärkeitä ravintoaineita kuten proteiinia, kalsiumia, jodia ja B12 vitamiinia.

Tuoteselosteiden ja ravintoainetaulukoiden lukeminen on kuitenkin tärkeää, kuten myös suositeltujen annoskokojen noudattaminen sillä joissain maitotuotteissa on paljon suolaa ja rasvaa. Näihin kuuluvat muun muassa kovat juustot. Lue lisää terveellisestä ruokavaliosta Ravitsemus ja hyvinvointi -sivultamme.

 Mikäli noudatat maidotonta ruokavaliota, on tärkeää kiinnittää huomiota ruuan monipuolisuuteen ja siihen että saat ruuasta samoja ravintoaineita kuin maitotuotteista. Näin saat tarvittavat ravintoaineet ruokavaliostasi ja vältyt puutostiloilta.

Maitoa korvaavien tuotteiden valinnassa on tärkeää kiinnittää huomiota tuotteiden vitamiini- ja hivenainepitoisuuksiin. Erityisen tärkeää on pitää huoli siitä että tuotteisiin on lisätty kalsiumia, B12 vitamiinia ja jodia. On myös tärkeää tarkista että tuotteet ovat makeuttamattomia jotta ruokavalioon ei tule liikaa sokeria. Suosittelemme aina lukemaan pakkausselosteet.

Lue lisää terveellisestä ruokavaliosta Ravitsemus ja hyvinvointi -sivuiltamme. Tutustu myös kattavaan tuotevalikoimaamme johon kuuluu kalaa, kanaa ja myös herkullisia Green Cuisine lihan korvikkeita.