Kaikki mitä sinun tulee tietää gluteenittomasta ruuasta ja ruokavaliosta

Kaikki mitä sinun tulee tietää gluteenittomasta ruuasta ja ruokavaliosta

Gluteeniton ruokavalio on tärkeä keliaakikoille ja heille, joilla on terveydenhoidon ammattilaisen diagnosoima gluteenin yliherkkyys.

Gluteeni, etenkin täysjyväviljoissa oleva gluteeni, on tärkeä ravintoaineiden ja kuitujen lähde heille, jotka eivät ole yliherkkiä gluteenille.

Tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio on kuitenkin mahdollinen myös heille, joille gluteeni ei sovi.

Mitä on gluteeni?

Gluteeni on viljoista löytyvä proteiini. Tällaisia viljoja ovat ruis, ohra ja vehnä. Sitä saattaa esiintyä myös kaurassa, jos kauraa on käsitelty samassa tehtaassa kuin muita gluteenia sisältäviä viljoja.

Näitä viljoja löytyy ruuista kuten:
• leivästä
• pastasta
• aamiaismuroista
• kekseistä, kakuista ja leivonnaisista
• makkaroista
• joistain kastikkeista (esimerkiksi soijakastike), keitoista ja valmisruuista

Mikä on keliakia?

Keliakia koskettaa noin 1 % väestöstä Euroopassa. Kyseessä on vakava yliherkkyys gluteenille, jossa immuunijärjestelmä hyökkää kehon omia kudoksia vastaan gluteenia sisältävien ruoka-aineiden nauttimisen jälkeen. Tämä aiheuttaa ohutsuolen pinnan tulehduksen ja nukan vaurion. Se johtaa ravintoaineiden imeytymishäiriöihin ja sitä kautta erilaisiin ongelmiin.

Keliakia voi johtaa erilaisiin ongelmiin, kuten anemiaan, osteoporoosiin, hermostollisiin ongelmiin sekä lasten kasvu- ja kehityshäiriöihin. Monet saavat myös epämukavia vatsaoireita, ja toisilla keliakia ilmenee väsymyksenä, tahattomana painon laskuna ja kutiavina ihottumina.

Joskus myös pienet määrät gluteenia voivat johtaa oireisiin. Tästä syystä keliaakikoiden tulee esimerkiksi käyttää eri levitteitä kuin niiden, jotka syövät gluteenia sisältäviä leipiä. Keliaakikoiden on erittäin tärkeää saada terveydenhuollon ammattilaisen konsultaatio ja noudattaa gluteenitonta ruokavaliota.

Mitä eroa on allergialla, yliherkkyydellä ja keliakialla?

Allergiat

Allergiassa on kyse immuunijärjestelmän reaktiosta ja oireet voivat ilmetä ruuansulatusjärjestelmän ulkopuolella. Allergia ei siis välttämättä vahingoita ohutsuolta keliakian tavoin. Tämä johtuu siitä, että toisin kuin ruoka-aineallergiat, keliakia on autoimmuunisairaus. Vehnäallergiaa kutsutaan usein virheellisesti keliakiaksi, vaikka kyseessä voi olla reaktio muihin vehnän ainesosiin eikä ainoastaan gluteeniin. Tästä syystä monet gluteenittomat tuotteet voivat silti olla haitallisia vehnäallergikoille.

Yliherkkyydet

Yliherkkyys voi aiheuttaa samanlaisia ruuansulatusvaivoja kuin keliakia, kuten vatsakipuja, turvotusta, ripulia ja ummetusta. Yliherkkyyteen ei kuitenkaan liity immuunijärjestelmän reaktiota ja se ei vahingoita ohutsuolen pintaa. 

Keliakia

Keliakia eroaa allergiasta tai yliherkkyydestä. Se diagnosoidaan erityisillä testeillä terveydenhoidon ammattilaisten toimesta. Gluteeniyliherkkyys on paljon vaikeammin todettavissa sillä siihen ei ole olemassa tarkkoja diagnooseja. Tiettyjen ruoka-aineiden jättäminen pois ruokavaliosta määräajaksi terveydenhoitoalan ammattilaisen seurannassa voi auttaa yliherkkyyden tunnistamisessa. 
Käsikauppana myytävät allergia ja yliherkkyystestit eivät ole luotettavia tai tieteellisesti hyväksi todettavia menetelmiä ja ne voivat tuottaa virheellisiä tuloksia.

Mitä tarkoittaa gluteeniton ruoka ja mistä tunnistat gluteenittoman ruuan?

Kaikissa pakatuissa ruuissa pitää olla merkintä, josta selviää ruuassa käytetyt ainesosat siinä järjestyksessä jossa niitä esiintyy ruuassa, suurimmasta määrästä pienimpään. Koska gluteenia sisältävät ainesosat luokitellaan allergeeneiksi, niiden tulisi olla korostettuina ruoka-ainelistauksessa esimerkiksi lihavoituna tai ISOILLA KIRJAIMILLA. Tämä tarkoittaa sitä, että tuotteen ruoka-ainesosalistauksessa näkyy gluteenia sisältävä vilja mutta siinä ei välttämättä mainita kyseisen viljan sisältävän gluteenia.

Keliaakikoiden tulisi olla erityisen tarkkana näiden viljojen suhteen:
Vehnä
Ohra
Ruis
Kaura
Speltti

Mikäli tuotetta myydään gluteenittomana, se on testattu ja siinä on gluteenittomuutta osoittava merkintä. 

Jotkut tuotteet ovat luonnostaan gluteenittomia kuten riisi, perunat ja maissi. Niitä ei välttämättä ole merkitty gluteenittomiksi joten ainesosien ja allergiamerkintöjen tarkistaminen on suositeltavaa siltä varalta että tuote sisältää gluteenia tai gluteenia sisältäviä ruoka-aineita.

Miten me tuotamme gluteenittomat tuotteemme?

Findusilla on valikoimissaan gluteenittomia tuotteita kuten kalafileitä ja porkkana-palsternakkatikkuja. 

Käytämme gluteenittomien tuotteiden valmistamisessa gluteenittomia ainesosia kuten riisiä ja kikhernejauhoja vehnäjauhojen sijaan. Testaamme gluteenittomat tuotteemme huolellisesti, jotta ne täyttävät Euroopan komission gluteenittomille tuotteille asetetut vaatimukset.

Pakastekalamme ja pakastevihanneksemme ovat luonnostaan gluteenittomia ja näin ollen hyviä vaihtoehtoja gluteenitonta ruokavaliota noudattaville. Näiden gluteenittomuutta ei ole kuitenkaan testattu joten niitä ei voi merkitä gluteenittomiksi.

Tulisiko minun välttää gluteenia mikäli en ole yliherkkä, allerginen tai sairasta keliakiaa?

Gluteenin välttäminen ei ole tarpeen mikäli henkilöllä ei ole todettu herkkyyttä gluteenille. Sekä gluteeniton että gluteenia sisältävä ruokavalio voi olla terveellinen. 

Gluteenia sisältävät ruuat ovat usein kokojyväviljaa ja erinomaisia mineraalien ja vitamiinien lähteitä. Ne sisältävät usein erityisesti B-vitamiinia joka voi auttaa kehoa saamaan ruuasta energiaa. Kokojyväviljoista saa myös kuituja mikä on erityisen tärkeää ruuansulatuksen kannalta sillä se kiinteyttää ulostetta. Näin ollen kokojyväviljojen vähentäminen vähentäisi todennäköisesti kuitujen saamista mikä on Eurooppalaisille yleinen ongelma.

Vaikka monet uskovat gluteenittomien ruokien olevan terveellisempiä, jotkut gluteenittomat vaihtoehdot voivat olla paljon rasvaisempia, sokerisempia ja suolaisempia ja näin ollen niitä tulisi mahdollisuuksien mukaan välttää. Suosittelemme pakkausmerkintöihin tutustumista. Lue tämän linkin takaa lisää ravitsemuksesta ja hyvinvoinnista.

Gluteeniton ruokavalio on tärkeää keliaakikoille tai heille, joilla on terveydenhuollon ammattilaisen toteama yliherkkyys gluteenille. Heille joilla ei ole todettua yliherkkyyttä gluteenille, kokojyväviljojen ja gluteenia sisältävien ruokien syöminen voi olla terveellinen osa tasapainoista ruokavaliota joka lisää kuitujen määrää ruokavaliossa.

Saat lisää tietoa Findusin käyttämistä ruoka-aineista, ravintoaineista ja mineraaleista lukemalla artikkeleita ravitsemuksen ja hyvinvoinnin sivuiltamme. Tutustu myös resepteihimme reseptisivuillamme jos haluat lisää ideoita ruuanlaittoon!