Älä hätäile - näillä vinkeillä onnistut kasvisten grillauksessa

Älä hätäile - näillä vinkeillä onnistut kasvisten grillauksessa

Niksit vihannesten valmistukseen grillissä

Kasviksia grillataan Suomessa kesäisin paljon ja monessa muodossa: sellaisinaan, nyyteissä, täytettyinä tai vartaissa muiden kasvisten tai vaikkapa sienten ja lihan kera. Vihannesten grillauksessa on kuitenkin omat niksinsä, sillä eri vihannekset kypsyvät eri nopeudella ja kestävät eri tavoin lämpöä. Olemme keränneet tähän helpot niksit, joilla onnistut vihannesten valmistamisessa.

Mitä kasviksia voi laittaa grilliin?

Monia erilaisia kasviksia voi grillata, mutta toisaalta esimerkiksi monet kovat juurekset kannattaa etukäteen valmistella ennen grillausta vaikkapa keittämällä. Yleisesti parhaiten grillissä viihtyvät puolikovat vihannekset kuten sipulit, paprika, kesäkurpitsa, munakoiso, parsa, maissi ja herkkusienet. Myös pehmeämpi tomaatti sekä raakana kova peruna sopivat erinomaisesti grillin lämpöön, tosin perunan kypsymisaika on yleisesti muita kasviksia pitempi ja tomaatti taas ei varsin vetisenä kasvina siedä kovaa lämpötilaa. Mikäli haluat päästä helpolla, voit hankkia valmiita grillivihannessekoituksia, joihin on valittu valmiiksi pilkottuja ja yhtä nopeasti kypsyviä kasviksia, ja ne on kaiken lisäksi maustettu valmiiksi.

Kokonaisina, siivuina, täytettyinä vai paloina?

Tietyt kasvikset grillataan useimmiten kokonaisina. Esimerkiksi maissi asetetaan grilliin sellaisenaan, ja sitä on myös käänneltävä tasaisin väliajoin, jotta kaikki pinnat paistuisivat ja kypsyisivät tasaisesti. Maissi kannattaa grillata miedolla lämmöllä, joten esimerkiksi hiiligrillissä maissi kannattaa laittaa joko grillin reunoille tai odottaa, kunnes hiillos on hieman jäähtynyt. Vaikka maissia voi toki syödä hieman raakanakin, pidetään maissia kuumassa yleensä ainakin 15 minuutin ajan ja mieluusti vielä kauemmin. Maissin pinta voidaan voidella öljyllä tai voilla maun mehevöittämiseksi. 

Sipuli kannattaa halkaista muutamaan lohkoon, jotta kypsyminen olisi tasaista ja nopeaa. Kesäkurpitsakypsyy parhaiten noin puolen sentin siivuina, jotka on valeltu öljyllä tai voilla ja päälle ripoteltu suolaa. Munakoison puolestaan voi halkaista kahtia ja suolata, jonka jälkeen puolikkaidenannetaan tekeytyä 20-30 minuuttia. Tämän jälkeen munakoisosta nousseen nesteen voi pyyhkiä ja puolikkaat palat asetetaan grilliin. Paprika ja tomaatti taas ovat erinomaisia täytettäviä kasviksia, ja ne sopivat oikein hyvin yhteen erilaisten sulatejuustojen kanssa. Toki paprikan voi myös vaikkapa vain halkaista, poistaa siemenet ja grillata sellaisenaan – grillin ritilä tai parila antavat paprikan pinnalle helposti kauniin ja herkullisen raidoituksen. Myös herkkusienet valmistuvat monipuolisesti joko sellaisinaan, halkaistuina, täytettyinä tai klassisesti pekoniin käärittyinä.

Marinoinnilla makua ja mehevyyttä – kunhan muistat tehdä sen ajoissa!

Marinointi on erinomainen tapa esivalmistaa ja maustaa grillikasvikset. Käytännössä helpoimmillaan marinointiin et tarvitse kuin tavallista ruokaöljyä kuten rypsiöljyä sekä makusi mukaisia mausteita ja yrttejä, esimeriksi suolaa, musta- ja valkopippuria, timjamia ja rosmariinia. Marinointi onnistuu sitä paremmin, mitä pitempään kasvikset viipyvät marinadissa – parhaimmillaan voit laittaa kasvikset maustumaan ja mehevöitymään jo edellisenä iltana.

Kasvivartaita tehdessä muista nämä asiat

Jos kypsytät kasviksia tai muita raaka-aineita vartaassa,  pidä tarkkaan mielessä, kuinka kauan eri vihanneksilla ja lihoilla kuluu kypsymiseen – samaan vartaaseen kannattaa valita vain sellaisia ruokia, jotka valmistuvat suurin piirtein yhtä nopeasti. Kannattaa myös huomioida, että esimerkiksi porsaan- ja kananliha pitää kypsyttää kunnolla, joten vartaaseen kannattaa valita kasviksia, jotka eivät ehdi palaa tätä ennen. Muista myös liottaa puisia varrastikkuja ennen grillausta, jotteivat tikut syty palamaan. Hyvä idea on täyttää tyhjä 1,5 litran muovipullo vedellä ja asettaa tikut sinne valmiiksi – näin kostutat isommankin satsin tikkuja kerralla.

Grillikasvisten valmistus foliossa tuo mehevyyttä ja jouduttaa kypsymistä

Folion käyttö grillauksessa kannattaa aivan ehdottomasti, ja jämäkkä alumiinifoliorulla pitäisikin kuulua jokaisen grillimestarin kesäkeittiön perusvarustukseen. Folio mm. estää ruoan tarttumisen ja palamisen grilliin kiinni. Hieman paksummasta alumiinifoliosta valmistat vaivatta vaikkapa tilapäisen, matalareunaisen vuoan taittelemalla kulmat ylös. Näin esimerkiksi lihasta mahdollisesti irtoava rasva ei likaa grilliä. Raaka-aineiden kääriminen folioon on myös erinomainen keino nopeuttaa kypsymistä sekä varmistaa ruoan mehevyys. Tässä tapauksessa kannattaa huomioida se tosiasia, että tällöin ruoasta ei tule yhtä rapeaa kuin ilman käärettä.

Helppo grillivinkki: Kasvisnyytit foliossa

Vihannesten kypsyttäminen folionyytissä on vaivaton tapa tehdä helppoa grilliruokaa. Voit hyvin sujauttaa nyyttiin myös lihaa, kalaa tai kanaa, kunhan pidät mielessä, että kaikilla raaka-aineilla on suurin piirtein sama kypsymisaika. Nyyttiin voit laittaa maun ja mehevyyden maksimoimiseksi esimerkiksi fetaa, halloumia tai sulatejuustoa.
Kasvisnyytit valmistat todella vaivattomasti, kun käytät valmiiksi paloiteltuja ja maustettuja vihanneksia, jotka ovat suoraan valmiita kypsytettäviksi. Esimerkiksi Yrttiset-grillikasvikset sopivat hyvin mehevän naudanpihvin lisukkeeksi ja Parila-vihannessekoitus toimii erinomaisesti kalan kuten lohen kanssa. 

Katso koko resepti täältä ja herkuttele helposti!

https://www.findus.fi/reseptit/uunikasvikset-foliossa-ja-halloumijuustoa